fbpx

Algemene Voorwaarden

Artikel 1 Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1 Autowasbedrijf: Self Service Concepts Exploitatie B.V. en de handelsnaam Basic Wash.
1.2 Autowasstraat: een wasstraat die is aangesloten bij het Autowasbedrijf.
1.3 Cliënt: degene die gebruik maakt van de diensten van het Autowasbedrijf.
1.4 Voertuig: de zaak waarop een offerte of een overeenkomst van het Autowasbedrijf betrekking heeft.
Artikel 2 Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten van Autowasbedrijf op het gebied van reiniging van (motor)-voertuigen.
2.2 Op verzoek van Client zal kosteloos een kopie van deze algemene voorwaarden (digitaal) worden verstrekt.
2.3 Deze algemene voorwaarden bevinden zich ter inzage in het bedrijfspand van het Autowasbedrijf en zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Rotterdam.
2.4 Deze algemene voorwaarden zullen te allen tijde prevaleren boven de algemene voorwaarden die eventueel door Cliënt worden gehanteerd. Voor zover nodig wijst het Autowasbedrijf hierbij uitdrukkelijk de toepasselijkheid van die algemene voorwaarden van de Cliënt van de hand.
2.5 Van deze algemene voorwaarden kan slechts worden afgeweken bij schriftelijke overeenkomst tussen het Autowasbedrijf en de Cliënt.
2.6 Indien enige bepaling van deze voorwaarden wordt vernietigd dan wel nietig of aan de andere kant niet afdwingbaar blijkt, zal het eventueel wel rechtsgeldige gedeelte daarvan in stand blijven. Het vernietigde, nietige of niet afdwingbare gedeelte zal worden vervangen door een bepaling die de bedoelingen van die oorspronkelijke bepaling weergeeft voor zover toegestaan.
Artikel 3 Uitleg gebruik
Cliënt dient zich voorafgaand aan het gebruik van de Autowasstraat te informeren naar het juiste gebruik ervan.
Artikel 4 Instructies
Cliënt dient zich te houden aan de instructies op de instructieborden bij de ingang van de Autowasstraat en dient de aanwijzingen op te volgen die door (een medewerker) van het Autowasbedrijf mondeling of middels gebaren worden gegeven. Daarnaast mag het Autowasbedrijf ervan uitgaan dat Cliënt handelt volgens algemeen bekende gebruiksnormen in een wasstraat.
Artikel 5 Geschiktheid van het voertuig
5.1 Het voertuig van Cliënt is alleen geschikt voor de Autowasstraat als het voldoet aan de volgende eisen:
[a] Het voertuig heeft vier wielen en een dichte carrosserie; slechts indien uitdrukkelijk door het Autowasbedrijf is aangegeven dat de wasinstallatie tevens geschikt is voor bijvoorbeeld met een soft top of minder dan 4 wielen kan van het voorgaande worden afgeweken.
[b] De op de Autowas- en poetsstraat aangegeven maximum-afmetingen (hoogtebreedte-lengte) worden niet overschreden.
[c] Het voertuig van de Cliënt mag geen loszittende en/of uitstekende onderdelen hebben die tijdens de verkregen dienst losgerukt kunnen worden. Onderdelen die los kunnen zitten en/of uitsteken zijn o.a. antennes, spiegels, siertrips, stootlijsten, bumpers, spoilers, schijnwerpers en ruiten- en koplampwissers; ook niet originele onderdelen of wijzigingen van de carrosserie kunnen loszitten. Door slijtage, kleine schaden, ouderdom etc. kunnen onderdelen die vast lijken te zitten, toch loszitten.
5.2 Cliënt dient zelf na te gaan of diens voertuig geschikt is en dient in geval van twijfel een medewerker van het Autowasbedrijf om advies te vragen zonder dat deze medewerker de verantwoordelijkheid van de Cliënt overneemt. Cliënt dient bijzonderheden (bv. modificaties of meerdere schaden) voorafgaand aan de was- of poetsbehandeling bij een medewerker van het Autowasbedrijf te melden.
Artikel 6 Wasresultaat
Bij een normaal vervuilde auto mag Cliënt verwachten dat het in water oplosbaar vuil wordt verwijderd. Er wordt een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de mogelijkheid bepaalde vervuiling te verwijderen. Cliënt mag niet verwachten dat vet, teer en krassen etc. worden verwijderd.
Artikel 7 Wasboxen
Het gebruik van zogenoemde wasboxen van het Autowasbedrijf is geheel voor risico van Cliënt. Het Autowasbedrijf is niet aansprakelijk voor schade aan het voertuig van Cliënt die is ontstaan door het gebruik van de wasbox.
Artikel 8 Randapparatuur
Het gebruik van zogenoemde randapparatuur voor reiniging van de auto van het Autowasbedrijf is geheel voor risico van Cliënt. Het Autowasbedrijf is niet aansprakelijk voor schade aan het voertuig van Cliënt die is ontstaan door het gebruik van de randapparatuur.
Onder randapparatuur voor reiniging van de auto wordt onder andere verstaan; Stofzuigers, matten-wassers/reinigers, interieurreinigers, luchtklokken, dashboardguns, verkoopautomaten of vergelijkbare apparatuur. Het Auto- en poetsbedrijf is niet aansprakelijk voor diefstal of verlies van zaken (waaronder lading, inventaris, schriftelijke bescheiden en waardepapieren) van Cliënt en/of derden die zich in het voertuig bevinden. Cliënt is ook zelf verantwoordelijk voor eventueel loszittende delen van het dashboard en andere binnenpanelen van het voertuig.
Artikel 9 Klachten
In geval van een klacht of indien het wasresultaat niet is zoals Cliënt redelijkerwijs mocht verwachten, dient de Cliënt een medewerker van het Autowasbedrijf onverwijld aan te spreken. Wordt de klacht aangaande het wasresultaat door het Autowasbedrijf gegrond verklaard, dan heeft Cliënt recht op éénmaal opnieuw wassen met gebruikmaking van een wasprogramma dat door het Autowasbedrijf wordt gekozen.
Artikel 10 Schade
10.1 Het Autowasbedrijf is niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder begrepen maar niet beperkt tot gevolgschade of gederfde winst.
10.2. Het Autowasbedrijf is slechts aansprakelijk voor directe schade die ontstaat door aantoonbare fouten van haar medewerkers, gebruik van ongeschikt (was)middel of gebreken van de installatie. Er geldt echter een maximum van € 4500,00 exclusief btw behoudens opzet of bewuste roekeloosheid.
10.3 Cliënt is aansprakelijk voor schade bij eigen voertuig, bij het Autowasbedrijf of bij andere gebruikers, wanneer Cliënt instructies niet opvolgt en of een ongeschikte dienst laat uitvoeren aan zijn voertuig.
10.4 Schade, waarvoor cliënt meent dat het Autowasbedrijf aansprakelijk is, dient voor het verlaten van het bedrijfsterrein van de het Autowasbedrijf, maar in ieder geval binnen een termijn van 24 uur aan een medewerker van het Autowasbedrijf te worden gemeld.
10.5 Het Autowasbedrijf honoreert bij vermeende aansprakelijkheid van het Autowasbedrijf geen verzoek tot vergoeding van reparaties en herstellingen die zijn uitgevoerd zonder overleg en uitdrukkelijke goedkeuring vooraf van het Autowasbedrijf.
10.6 Indien Cliënt van mening is dat het Autowasbedrijf aansprakelijk is, kan hij zich (na zich eerst tot het Autowasbedrijf te hebben gericht), wenden tot een door het Autowasbedrijf aangewezen schade expertisebedrijf. Partijen kunnen vervolgens, op kosten van ongelijk, aan het schade expertisebedrijf een oordeel vragen over de oorzaak van het vermeende schadebeeld en over de aansprakelijkheid van het Autowasbedrijf. Cliënt en het Autowasbedrijf volgen de conclusie van deze schaderapportage op. Dit schaderapport zal bindend zijn, tenzij de meeste gerede partij binnen twee maanden na overlegging van het rapport naar de rechter is gegaan, om daar een oordeel over vermeende aansprakelijkheid van het Autowasbedrijf te vragen.
Artikel 11 Overmacht
In geval van overmacht is het Autowasbedrijf niet aansprakelijk voor directe schade. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: een tekortkoming die het Autowasbedrijf niet kan worden toegerekend doordat zij niet te wijten is aan haar schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of naar in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt, waaronder begrepen het geval dat het Autowasbedrijf door een (toerekenbare) tekortkoming of onzorgvuldigheid van derden niet in staat is haar diensten te verrichten.
Artikel 12 Abonnementen
12.1 Sommige Autowasstraten van het Autowasbedrijf bieden ook (of enkel) abonnementsvormen aan. Voorwaarden voor abonnementen zijn opgenomen in de Algemene Abonnementsvoorwaarden van 
Self Service Concepts Exploitatie B.V., deze zijn te vinden op de website van het Autowasbedrijf. Daarnaast kan Cliënt te allen tijde een (digitale) kopie van de Abonnementsvoorwaarden opvragen bij het Autowasbedrijf.
12.2 Voor autowassen met abonnementen geldt het normaal consumenten gebruik, hier dient de Cliënt zich aan te houden. Onder normaal consumenten gebruik (fair use policy) wordt verstaan dat het gebruik van de Autowasstraat niet hoger mag liggen dan drie maal het gemiddelde gebruik van het desbetreffende abonnement. Artikel 13 Weigeren van klanten Het Autowasbedrijf kan een (potentiële) Cliënt weigeren indien zijn voertuig voor de autowasinstallatie ongeschikt is of als het Autowasbedrijf daarvoor een andere reden gegrond acht.
Artikel 14 Persoonsgegevens
14.1 Cliënt gaat bij acceptatie van offerte en/of bij het sluiten van een overeenkomst akkoord met de verwerking van zijn persoonsgegevens door het Autowasbedrijf.
14.2 De persoonsgegevens van Cliënt die worden vermeld op enig formulier (waaronder o.a. het aanmeldingsformulier) worden door het Autowasbedrijf verwerkt, mogelijk in de zin van de wet op Bescherming van Persoonsgegevens (Wbp).
14.3 Aan de hand van deze verwerking kan het Autowasbedrijf: de overeenkomst uitvoeren en zijn verplichtingen jegens cliënt nakomen, Cliënt een optimale service verlenen, hen tijdig voorzien van actuele was-informatie en hem gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Daarnaast kunnen de persoonsgegevens beschikbaar worden gesteld ten behoeve van direct marketingactiviteiten.
14.4 Tegen verwerking van persoonsgegevens in de zin van de Wbp ten behoeve van direct mailingactiviteiten wordt het eventueel door Cliënt bij het Autowasbedrijf aan te tekenen verzet gehonoreerd.
14.5 Persoonsgegevens worden onomkeerbaar verwijderd wanneer zij niet meer noodzakelijk zijn, tenzij bewaren daarna verplicht is op grond van de wet.
Artikel 15 Toepasselijk recht
Op deze voorwaarden en overeenkomsten waarop de voorwaarden geheel of gedeeltelijk betrekking hebben, evenals op geschillen die uit deze voorwaarden voortvloeien of daarmee verband houden, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
Artikel 16 Geschillen
16.1 Overmatig gebruik van de Autowasstraat: wanneer Cliënt overmatig gebruik maakt van een Autowasstraat van het Autowasbedrijf, zal de Cliënt hiervan per e-mail op de hoogte worden gesteld. Onder overmatig gebruik wordt het schenden van de ‘fair use policy’ (artikel 12.2) verstaan. Mocht de Cliënt na berichtgeving geen verandering in zijn/haar wasfrequentie tonen, kan het Autowasbedrijf deze Cliënt weigeren in al haar Autowasstraten.
16.2 Wanbetaling(en): wanneer Cliënt een betaling aan het Autowasbedrijf niet voldoet (bv. wegens onvoldoende saldo of storneren van een automatische incasso), zal de Cliënt hiervan per e-mail door het Autowasbedrijf op de hoogte worden gesteld. Tegelijkertijd wordt de Cliënt per direct geblokkeerd tot de betaling is ontvangen. Dit houdt niet in dat het abonnement stop wordt gezet. Eerdergenoemde berichtgeving bevat tevens een betaalverzoek, zodat de achterstallige betaling(en) direct kunnen worden voldaan. Na uitblijven van reactie en/of betaling wordt er een tweede e-mail naar de Cliënt gestuurd. Cliënt wordt gebeld (of een derde keer gemaild als er geen telefoonnummer bekend is) indien er wederom geen respons is. Mocht reactie en/of betaling nog steeds uitblijven, dan behoudt het Autowasbedrijf het recht om de Cliënt aan te melden bij haar incassopartner.
16.3 Geschillen naar aanleiding van rechtshandelingen, offertes en overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn of naar aanleiding van nadere overeenkomsten die daaruit voortvloeien, zullen worden beslecht door de Rechtbank Rotterdam.

General Terms & Conditions

Article 1 Definitions

In these general terms and conditions, the following definitions apply:

1.1 Car Wash Company: Self Service Concepts Exploitatie B.V. and the trade name Basic Wash.
1.2 Car Wash Tunnel: A car wash tunnel affiliated with the Car Wash Company.
1.3 Client: The person using the services of the Car Wash Company.
1.4 Vehicle: The object to which a quotation or agreement from the Car Wash Company relates.


Article 2 Applicability

2.1 These general terms and conditions apply to all quotations and agreements of the Car Wash Company regarding the cleaning of (motor) vehicles.
2.2 Upon request, a copy of these general terms and conditions will be provided to the Client free of charge (digitally).
2.3 These general terms and conditions are available for inspection at the business premises of the Car Wash Company and are filed with the Chamber of Commerce in Rotterdam.
2.4 These general terms and conditions shall always prevail over any general terms and conditions used by the Client. The Car Wash Company expressly rejects the applicability of the Client’s terms and conditions.
2.5 Deviations from these terms are only valid if agreed in writing between the Car Wash Company and the Client.
2.6 If any provision is void or unenforceable, the remaining part shall remain in effect. The invalid part will be replaced with a provision that reflects the original intent as closely as possible.


Article 3 Usage Instructions

The Client must inform themselves about the correct use of the Car Wash Tunnel before use.


Article 4 Instructions

The Client must follow the instructions on the signs at the entrance and any verbal or gestured directions from staff. The Car Wash Company assumes the Client follows generally known usage norms for car washes.


Article 5 Vehicle Suitability

5.1 The Client’s vehicle is only suitable if:

  • [a] It has four wheels and a closed body; exceptions apply only if explicitly stated by the Car Wash Company.
  • [b] It does not exceed the maximum dimensions (height, width, length) indicated.
  • [c] It has no loose or protruding parts that could be torn off during the wash (e.g., antennas, mirrors, trims, bumpers, spoilers, wipers, etc.).

5.2 The Client must assess their vehicle’s suitability and consult staff if in doubt. Any modifications or damages must be reported beforehand.


Article 6 Wash Result

For normally soiled vehicles, water-soluble dirt will be removed. The removal of grease, tar, or scratches is not guaranteed.


Article 7 Wash Bays

Use of wash bays is at the Client’s own risk. The Car Wash Company is not liable for any resulting damage.


Article 8 Auxiliary Equipment

Use of auxiliary cleaning equipment (e.g., vacuums, mat cleaners, dashboard guns) is at the Client’s risk. The Car Wash Company is not liable for damage or theft/loss of items inside the vehicle.


Article 9 Complaints

Complaints must be reported immediately to staff. If justified, the Client is entitled to one free rewash using a program chosen by the Car Wash Company.


Article 10 Liability

10.1 No liability for indirect damage (e.g., consequential loss or lost profits).
10.2 Liability for direct damage is limited to €4,500 excluding VAT, unless caused by intent or gross negligence.
10.3 The Client is liable for damage caused by not following instructions or using unsuitable services.
10.4 Damage claims must be reported before leaving the premises or within 24 hours.
10.5 Repairs carried out without prior approval will not be reimbursed.
10.6 Disputes over liability may be submitted to an appointed damage assessment company. Its report is binding unless challenged in court within two months.


Article 11 Force Majeure

The Car Wash Company is not liable for damage due to force majeure, including third-party failures.


Article 12 Subscriptions

12.1 Some locations offer subscriptions. Terms are available on the website or upon request.
12.2 Fair use applies: usage must not exceed three times the average for the subscription type.


Article 13 Right to Refuse

The Car Wash Company may refuse service if the vehicle is unsuitable or for other justified reasons.


Article 14 Personal Data

14.1 By accepting a quote or agreement, the Client consents to data processing.
14.2 Data may be processed under the Dutch Data Protection Act.
14.3 Data is used to fulfill agreements, provide service, and send personalized offers.
14.4 Objections to direct marketing will be honored.
14.5 Data will be deleted when no longer needed, unless legally required to retain.


Article 15 Applicable Law

Dutch law applies to these terms and related agreements.


Article 16 Disputes

16.1 Overuse of the car wash (violating fair use) will result in a warning. Continued overuse may lead to refusal of service.
16.2 Non-payment will result in immediate suspension and follow-up reminders. Continued non-payment may be referred to a collection agency.
16.3 Disputes will be settled by the Rotterdam District Court.